zaterdag 15 januari 2022

Excentrieke man




vaak passeer ik langs een winkeltje
van
excentrieke, tweedehandse
kleren



Ben reeds lang heel curieus.
Op een dag stap ik binnen en ontdek  leuke  winkel.
Koop een sjaal en merk bij de kassa dat de verkoper duidelijk moeite heeft met zijn zicht.
Hij moet heel dichtbij gaan met zijn ogen om  de prijs te zien. Hij draagt bovendien een  heel;   speciale leesbril. En zegt : waarom zetten ze de maat op kleren steeds zo klein? ik vertel 'm det hrt inderdaad vaak te klein is. dat het   met een leesbrik het reeds moeilijk is


 na een gezellig gesprek,
 neem ik meteen de beslissing:
  als ik kleren te geef hem, geef ik deze aan deze  vriendelijke, moedige, winkelier.
Ik  bewonder zijn positivisme
ondanks
z'n beperking.


Ik ga er nog steeds vaak snuisteren.
 Onlangs zag ik mijn kleren prijken in de winkel: bijzonder leuk!


Naast zijn zaak is een gezellig terras waar ik vaak vertoef.
Afgelopen nazomer, zat ie er ook.
Hij staat erop om me iets te trakteren omdat ik vaak kleren geef.
Ik drink mijn tweede koffie.

We beginnen een boeiend    gesprek.
Hij weet van mijn beperking en begrijpt ze, ondanks hij me niet kan zien.
En dan vertelt hij zijn tragisch verhaal.
Hij is slechtziend geboren en kreeg als kind helaas geen aangepast onderwijs
 Desondanks zijn  'bijna'  blindheid werd ie naar een gewone school gezonden.
Het was in een gewone lagere school, toevallig op mijn parochie St. jan
helaas leerde hij niet lezen. 
En kon hij ook veel andere zaken niet leren.
 Jammer, vind ik. hij  vertelt dat ie braille leren wou.
Gezien onderwijs  mijn  branche was, weet ik dat bijzonder onderwijs voor blinde kinderen beter is.
. Ze leren er lezen , rekenen en de gewone leerstof van een lagere school
Wat een gemiste kans, hoe erg.
Vooral hij klinkt    wijs (ook  vooral ook    levenswijs)


  Ik  trakteer  deze   excentrieke man op mijn beurt     deze zomer op het terrasje, zeker weten !


Zijn zicht werd er met de jaren nog slechter op
 Ik bewonder zijn moed en zelfredzaamheid

Gelukkig steekt zijn vrouw een handje toe in  rekken en 
etalage

en voor de etalage heeft ze duidelijk
creatieve inspiratie



















het is bewonderenswaardig hoe hij zijn plan trekt, on,danks zijn zwre beperking








Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage