donderdag 29 oktober 2015

weemoedig bij de Bushalte

beeld: Marc Lemaitre
bij      de bushalte valt hij    me op
hij, een man uit Afghanistan of elders in de   wereld
weemoedig zit hij daar.
 
&&
 
hij    schenkt me een vriendelijke blik
Ik glimlach terug
hij   wenkt me
Ik kom dichterbij
vermoed      dat hij    zijn   verhaal kwijt wil
 klopt volkomen, blijkt wat later 
 
&&
 
Ik spreek hem toe in alle talen die ik ken:
Nederlands, Engels
Geen antwoord komt
&&
Ik  geef niet op
ontdek als bij wonder
dat hij    Frans begrijpt
helaas  kan hij  niet meer praten
tranen  rollen        over zijn wangen
 
&&
in gebarentaal laat hij    me verstaan dat je niet spreken kan
  toont een vreselijk litteken   aan  zijn keel
schraapt klanken bijeen
dit grijpt me naar de keel
 
 
&&
 
Ondanks een –voor anderen-    vreemde    communicatie- hadden we een heel menselijk gesprek
Ik spreek Frans
 hij gebarentaal
  
&&
 
Ik neem mijn bus
 
hij    wuift me na
nu tranen over mijn wangen






&&
 
zijn     verhaal zal ik nooit weten
zijn  melancholische ogen nooit vergeten
 
&&
 
thuisgekomen
val ik in de sofa neer met  een dubbel gevoel:
tristesse:   omdat ik weinig als niks kon doen voor 'm 
 
 
geluk: omdat ik een manier van communiceren vond
en  
   een glimlach toveren op zijn gezicht









Inge Deconinck


 


Labels:

2 reacties:

Op 30 oktober 2015 om 07:57 , Blogger A van de Aa zei...

Volgende week woensdag op mijn blog.... een stukje wat hier goed aansluit.

 
Op 31 oktober 2015 om 08:58 , Blogger Ingelien zei...

à aa: help me eraan te herinneren......

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage