maandag 24 april 2023

Courage

 


toen buurvrouw weduwe werd, schreef ik kaartje van medeleven.

't kaartje zomaar in de bus droppen, kon ik niet. Leek me te afstandelijk. 

'k wou het persoonlijk afgeven   omdat je in een gesprek dit des te meer medeleven tonen kan.

Ze was er oprecht dankbaar om.

Ken haar sinds jaren. maar het laatste jaar iets meer.

 Kwam ze vaak tegen : gewoonweg op de stoep    of soms ook  tijdens haar fietstochtjes   in de stad

Het viel me op hoe    ze steeds    oprecht vroeg   : Inge, hoe is het nu? 

En Ze Ook Tijd nam om  naar  het antwoord     te luisteren, wat uitzonderlijk   is in deze gehaaste     tijden.

Sindsdien groeide een  bijzondere  buren-vriendschap.


Net daarom wou ik haar  net daarom   bedanken met    een kaartje.

 Wou het in de brievenbus stoppen, maar die vond ik niet.

 m'n plan B lukte lukte   evenmin.

Gezien mijn revaliderende arm , kon ik niet tot   bij de bel.


Gelukkig  was er nog   'n     idee   voor  plan   drie!

Ik klopte op de ruit.

 Ze was oprecht    blij mij te zien.

toen ze mijn kaart   vond en  tekst las, was  ze zichtbaar ontroerd.

 Of ik koffie wou? was haar vraag.

   Als koffieleut zei ik : ja!


 we praatten over de dingen des levens   : mijn tegenspoed en ook de hare lagen

 op tafel 

naast de kopjes.


 ben  gelukkig  ben ik    ook een goed luisteraar denk ik)


Door mijn tegenslag en ook de ziekte van haar man (kanker), kwamen we op deze gedachte : dat mensen die gezond zijn zich eigenlijk  mogen gelukkig prijzen.

Daarna vertelde ze iets waarvan ik stil werd.  

Ze zei : ben, ook niet gezond. ik ben bipolair.

  Eerlijk, ik schrok, wat (liet het niet blijken).

 Ik nam tijd om luisteren en er  vragen over  te stellen.

Uit oprechte interesse    vroeg ik hoe erg het was. gelukkig voor haar  is  het onder controle   met medicatie.



Ze leek zichtbaar opgelucht dat es te kunnen vertellen




eerlijk, ik ben ik   blij dat ik het weet, want zonder je het beseft, kan je iemand  kwetsen.



Onderweg naar huis liep ik op een 'soort'   van wolkjes      in die zin :


heb iets kunnen betekenen voor m'n buurvrouw.

 ben de gave van het  empathisch  luisteren  naar iemand   niet kwijt, yes!


hert werkte   voor mij ook helend.: even naar ander drama luisteren, brengt het mijne naar de achtergrond    (zoiets)

ik ontdekte nieuwe vriendschap, yes twee!


k voel dat we nog vele kopjes zullen drinken om bij te praten over de dingen des levens.




bij hrt weggaan, wens ik haar veel courage















Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage